Omöjliga jävla tårta!

Publicerat 2012-02-12 Kl 22:41:03 | Vardag - Övrigt | 0 Kommentarer

Bara 2 timmar kvar sen fyller jag 22 år :D Grattis till mig!

Idag har jag firat tillsammans med Dennis, mamma, pappa, mellansyster, farmor, faster, Dennis mamma, Dennis pappa och våran granne. En hel del människor helt enkelt vilket var kanonskoj då det är rätt dött här annars ;)

Jag bjöd på tårta.. och vilken JÄVLA TÅRTA!!!! Det började igår, igår kväll när jag skulle baka den där marängbotten som jag skulle ha till tårtan. Sent igår kväll visade det sig att den blev HELT misslyckad. Panik fick jag, jag hade ju inga fler ägg! Plan 2 blev att ställa klockan tidigt för att gå till Konsum kl 07.00 för att köpa nya ägg, vilket jag gjorde, 2st 12pack.

Jag tänkte att jag skulle göra fransk maräng, och tog en skål i ett vattenbad, hade i alla ingredienser som skulle vara där, rörde runt hela tiden som man skulle sen PANG! Inte fan tänkte väl jag på att jag hade tagit en glasskål som naturligtvis skulle spricka av värmen.. sa jag att klockan var 07.00 på en SÖNDAG!

Dock var jag glad över att jag hade köpt 2st 12pack så jag kunde börja på en 3:e sats. Denna gången vispade jag den kall, ställde in den i ugnen och hur såg den ut 20min senare (den ska grädda i 60min) JO SOM DEN FÖRSTA JÄVELN! Jag började gråta i ren panik då det endast var 1½timme kvar innan alla skulle komma!!! Jag sprang in till sovrummet och väckte Dennis med orden (tillsammans med massa tårar) "Det går ju inte! Det går ju inte att göra den där jäääävla tårtan" brölade jag. Han gick upp, tog en tripp till Konsum och samtidigt ringde han sin pappa (som är bagare). Tydligen går det inte att göra maräng på lättströ!?!?!

Så det fick bli att göra det på 2/3 vitt socker och 1/3 lättströ... men men det är ju trots allt nästan min födelsedag så jag fick väl fuska då!



Det blev inget mästerverk, jag hann precis ta ut den, kyla den och garnera den tills det var dags att servera. Dock blev inte Marängen hård utan blev mer som Marshmallows men om jag får ha åsikter om den själv så tycker jag att det blev väldigt god! Så det så :D


Det blev även lite paket till mig (och till Mamma då hon fyller på Tisdag!) och detta fick jag:






Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:





RSS 2.0