Min lilla älskade Frasse <3

Publicerat 2012-01-23 Kl 16:57:59 | Vardag - Katterna | 0 Kommentarer



Som jag skrev tidigare så skulle jag till veterinären och nu har jag varit där. Jag hade aldrig väntat mig vad jag skulle få reda på.. behöver jag ens säga att mina tårar började spruta?

Frasse är drabbad av ett virus som heter coronavirus, och kommer förmodligen (enligt hans värden) att utveckla den farliga formen FIP som är direkt dödlig...

www.sva.se beskriver det såhär:


"Infektion med kattens coronavirus (Feline coronavirus, FCoV) är vanligt förekommande hos svenska katter. Viruset delas ofta in i två former: en tarmform (enterisk form) och en FIP-form.

Tarmformen av coronavirus är den smittsamma formen av kattens coronavirus. Hos framförallt unga kattungar kan virusinfektionen orsaka diarré, men denna brukar snabb gå över av sig självt och hos de allra flesta infekterade katter orsakar virusinfektionen aldrig några symtom på sjukdom.

I en del fall sker dock en förändring av coronaviruset så att det utvecklas till en FIP-form. Det är denna FIP-form av coronavirus som orsakar den obotliga, dödliga sjukdomen FIP hos katt. Förändringen av virus sker efter det att en katt infekterats med den smittsamma tarmformen av coronavirus, och FIP-formen av coronavirus anses inte vara smittsamt. En katt med FIP skall alltså inte kunna smitta andra katter med just FIP."


om någon av er vill läsa vidare om sjukdomen klicka HÄR!

Jag verkligen bönar och ber om att Frasse kommer trotsa sina värden och inte utveckla FIP, att han slipper dö som kattunge och att han får ett långt och fint liv tillsammans med mig, Dennis och Nisse.

Idag är en tung dag...






Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:





RSS 2.0